Ile kosztuje akt zgonu?

Ile kosztuje odpis aktu zgonu?

W wielu sprawach urzędowych i nie tylko potrzebujemy odpisu aktu stanu cywilnego. Takim aktem jest również akt zgonu. Jakie koszty są z tym związane? Opłata za odpis aktu zgonu wynosi 22 złote za odpis skrócony i 33 złote za odpis zupełny. Opłatę można uiścić w urzędzie lub zrobić przelew na konto urzędu. Odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, zgonu, małżeństwa) w niektórych przypadkach można dostać bezpłatnie. Dotyczy to uzyskania paszportu lub dowodu osobistego, pomocy społecznej, świadczenia socjalnego, ZUSu, alimentów, przyznania opieki, zatrudnienia i wynagrodzenia za pracę.

 

Rodzaje odpisów

Odpisy skrócone: aktu urodzenia oraz urodzenia dziecka, które urodziło się martwe, aktu małżeństwa, aktu zgonu.
Odpisy skrócone wielojęzyczne (taka sama opłata): aktów urodzenia, małżeństwa i zgonu. Odpisy wielojęzyczne będą przydatne przy formalnościach za granicą, ponieważ nie wymagają tłumaczenia.
Odpisy zupełne: aktów urodzenia, małżeństwa, zgonu, zgonu osoby o nieustalonej tożsamości.

Jak długo czeka się na odpis aktu zgonu?

Czas oczekiwania na odpis aktu zgonu to 7 dni roboczych od dnia, złożenia wniosku w Urzędzie Stanu Cywilnego, w którym ten akt jest w postaci papierowej i 10 dni roboczych, jeśli wniosek był złożony w USC, w którym tego aktu nie ma w postaci papierowej. Od ręki dostaniesz odpis aktu zgonu, jeśli jest on w elektronicznym centralnym rejestrze stanu cywilnego. Wniosek o uzyskanie odpisu można złożyć na trzy sposoby: przez internet, w Urzędzie Stanu Cywilnego lub listownie. Jeśli chcesz złożyć wniosek online, będziesz potrzebować profilu zaufanego (eGo), który potwierdza Twoją tożsamość. Jest on całkowicie bezpłatny, a dzięki niemu będziesz mógł szybko sprawdzać dokumenty w urzędowych serwisach internetowych (m.in. Elektroniczna Platform Usług Administracji Publicznej, Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej, Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych). Profil zaufany może założyć każda osoba posiadająca numer PESEL, w punkcie potwierdzającym (urzędy i banki) lub poprzez internet. Jeśli składasz wniosek o uzyskanie odpisu aktu zgonu listownie to możesz go odebrać osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego w postaci papierowej, dostać drogą pocztową (również w postaci papierowej) lub otrzymać na swoją skrzynkę na platformie ePUAP.

 

Osoby uprawnione do uzyskania odpisu aktu cywilnego

Kto może otrzymać odpisu aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu)? Małżonek i osoby z bliskiej rodziny (rodzice, dziadkowie, dzieci, wnukowie, rodzeństwo), przedstawiciel ustawowy lub opiekun, prokurator i sąd, organizacja społeczna (gdy potrafi to uzasadnić celem statutowym i istnieje ku temu interes społeczny), instytucje administracji publicznej takie jak urzędy gminy, jeśli wymagane jest to do realizacji zadań ustawowych oraz osoba umiejąca wykazać interes prawny w uzyskaniu odpisu aktu zgonu. Wniosek może być składany osobiście lub przez pełnomocnika. W urzędzie dowiesz się jakie formalności muszą być spełnione, żeby wniosek mógł być składany przez pełnomocnika.

3 Komentarze

  1. Potrzebuje aktu zgony bliskiej mi osoby do Zusu (mam tam do załatwienia sprawę, o której nie chcę za bardzo pisać w internecie). Czy w takim wypadku też będe musiala zapłacić? A jeśli tak to ile? Może wiecie czy Zus wymaga tego odpisu skróconego czy może potrzeba tam odpis zupełny? Dziękuję za odpowiedź…

  2. Dzień dobry Marlenkkka! Jeśli potrzebujesz odpisu aktu zgonu do ZUSu to najprawdopodobniej nie będziesz musiała nic za to płacić. Najlepiej zadzwonić do swojego Urzędu Stanu Cywilnego i to jeszcze potwierdzić. Urzędnicy dadzą Ci najlepszą odpowiedź, my możemy jedynie z dużym prawdopodobieństwem powiedzieć jak ona będzie wyglądała.

  3. Pani mi powiedziała, że rzeczywiście nie muszę nic płacić za odpis skrócony, jeśli potrzebuję tego do ZUSu. Jutro idę to załatwić i zobaczę czy w praktyce jest tak jak w teorii i nic za to nie zażądają. Byłoby fajnie…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*